Rakentajan tai kenen muun tahansa ammattilaisen ensimmäinen vastaus kysymykseen on yleensä sama eli “normaali tilanne, homma hallussa, tosin kiirettä riittää”. Se tarkoittaa monesti henkilöstä ja hänen roolistaan riippumatta vaikeasti ennustettavaa työkuormaa, päivittäisiä yllätyksiä, prioriteettien vaihtelua, lisääntyviä uusia tehtäviä, muuttuvia aikatauluja, uusia opeteltavia ohjelmia ja työkaluja, muualta annettuja aikatauluja ja kokonaiskuvan epäselvyyttä.

Tyypillisesti teet kohdallesi tulevat tehtävät ja ratkot niissä kohtaamasi ongelmat parhaasi mukaan, omalla ammattitaidollasi ja aikaisemmin opitulla tavallasi. Ulkopuolisen silmin tilanne voi näyttää mustalta laatikolta, josta ulos tulee tuotetta ja palveluita satunnaisella, vain sinun itsesi määrittämällä tahdilla. Tarkempaa näkymää tekemiseen tai sen tilanteeseen ei ole. Se ei sinua paljon lohduta, että itsekään et tiedä tarkemmin…

 

ALOITA ARVON TUOTTAMINEN ASIAKKAALLESI

On aivan sama mistä aloitat, kunhan vain aloitat. Ennen kuin alat etsiä parantamista muiden tekemisestä, niin sinun kannattaa katsoa ympärillesi ja tarkastella omaa päivittäistä tekemistäsi ja ajankäyttöäsi. Ensin kannattaa tehdä itsellesi selväksi, kuka on sinun oma asiakkaasi. Kun olet varma omasta asiakkaastasi, niin mieti, onko tekemiselläsi aidosti arvoa omalle asiakkaallesi ja erityisesti yrityksen loppuasiakkaalle eli onko hän valmis siitä maksamaan? Vai löytyykö päivittäisistä rutiineistasi sellaisia tehtäviä, joiden merkityksestä asiakkaallesi et ole aivan varma tai joiden toteuttamisessa olisi parannettavaa?

 

MÄÄRITÄ TAVOITTEESI YHTEISEN STRATEGIAN POHJALTA

Kun tunnet yrityksesi strategiasta johdetut toimintaperiaatteet, olet selvillä omasta roolistasi asiakasarvon tuottamisen laajemmassa kokonaisuudessa ja tunnistat asiakkaasi tarpeet – niin vasta sitten voit määrittää oman tehtävänkuvasi. Tehtävänkuvan pohjalta määrität itsellesi tavoitteet ja mittarit tavoitteiden saavuttamisen seuraamiseksi.

 

ÄLÄ HYVÄKSY ARVOA TUOTTAMATTOMAN TYÖN TEKEMISTÄ

Olisi järjen vastaista, jos asiakas olisi valmis maksamaan sinulle toistuvasta tiedon etsimisestä, päällekkäisten raporttien manuaalisesta koostamisesta, tiedon oikeellisuuden toistuvasta varmistelusta, asiakkaan itsensä havaitsemien ongelmien pikakorjauksista, omien virheidemme korjaamisesta, jatkuvista aikataulumuutoksista tai sisäisten järjestelmiemme tehottomasta käytöstä.

Tee jatkuvasti töitä päästäksesi arvoa tuottamattomasta työstä, hukasta, eroon. Nosta esiin ongelmakohtia, näytä esimerkkiä, selvitä juurisyy, etsi ratkaisu, tee muutokset ja varmista, että vaikutus on haluttu.

Jos itselläsi ei ole valtuuksia ratkaista ongelmaa, niin kerro se esimiehellesi ja varmista, hän ymmärtää tilanteen ja ryhtyy toimeen. Tosin voi olla, että saat heti valtuudet hoitaa ongelman, se kun sujuu sinulta luontevasti.

 

SITOUDU ITSE JATKUVAAN PARANTAMISEEN

Jotta jatkuvasta parantamisesta tulisi todellista arkeasi eikä se olisi vain päälle liimattu uudenvuoden lupaus, on sinun siihen aidosti sitouduttava, ostettava ajatusmalli ja luotettava sen tuomaan hyötyyn. Muuta vaihtoehtoa ei ole olemassa.

Sitoutuminen näkyy käytännössä siten, että olet varannut jatkuvalle parantamiselle kalenteriisi säännöllistä aikaa, arvioit kaikkea tekemistäsi asiakasarvon tuottamisen näkökulmasta, olet kiinnostunut ja menet katsomaan muiden henkilöiden tekemistä ja pyrit ymmärtämään oman osasi suuremmassa kokonaisuudessa.

 

MUUTA TARKASTELUTASOA OMAN TARPEESI MUKAAN, PERUSMALLI TOIMII AINA

Jos edellä esitetty henkilökohtainen lähestymistapa tuntuu liian pieneltä, niin voit korvata sen vastuullasi olevalla liiketoiminnan kokonaisuudella. Se voi olla esimerkiksi yritys, alueyksikkö, yksittäinen toiminto (kehitys, laskenta, hankinta, työmaa, raportointi), tiimi, alihankkija tai muu useamman henkilön muodostama kokonaisuus.

 

Timo Taiponen
Senior Advisor
Tocoman Oy
050 330 1651
timo.taiponen@tocoman.com